Diákönkormányzatok, Iskolai demokrácia nevelés, Citoyen attitűd
5 máj
Az Erdély FM, Transindex és Közéletre Nevelésért Alapítvány szervezésében április 29.-én Marosvásárhelyen került sor arra a kerekasztal beszélgetésre, amelyen oktatási szakemberek, pedagógusok, iskolafenntartók és civilek vettek részt.
A dinamikusra sikerült beszélgetés hozzászólói voltak:
A felvetett témák között volt:
A beszélgetésről hangfelvétel készült, amely az Erdély FM-en hallható, a Transindex pedig szerkesztett változatát hozza a beszélgetésnek.
Az Erdély FM hírei között:
Nem reformálja meg a tanügyi rendszert az új oktatási törvény
2010. április 30.
Ehhez ugyanis jól felkészült pedagógusokra, jól kidolgozott tankönyvekre és mentalitásváltásra van szükség. Ez derült ki tegnap azon az oktatási kerekasztalon, amelyet az Erdély FM és a Transindex portál szervezett. A résztvevő szakértők szerint előbb a tananyagot kellene megváltoztatni, és a diákok készségeit kellene fejleszteni.
„Tulajdonképpen az iskolának a célja, hogy olyan attitűdöket, készségeket fejlesszen ki, amellyel mi meg tudunk felelni a mindennapi élet elvárásainak. Az iskolában sajnos csak információátadás van, ezért a diákok nagyon távol vannak attól, kompetenciákat fejlesszenek ki.”
- állapította meg Kacsó Réka iskolapszichológus. A szakértők ezt a fajta oktatást azért is tartják fontosnak, mert most például a legtöbb munkahelyen csapatmunka van, és ehhez fejlett kommunikációs készsége kellene legyen a fiataloknak. A gyakorlati képzéshez azonban jól felkészült pedagógusokra van szükség, és ezt a mostani rendszer nem tudja biztosítani.
„Egyetértek ezekkel az átfogóbb jellegű természettudományi, vagy akár más összefoglaló típusú tantárgyakkal, de ezekhez tanáraink nincsenek, maga az egész rendszer nem ezt követi, nem erre van berendezkedve. Én egyszer a tanárt készíteném fel, mert most nincs pedagógus-képzés tulajdonképpen Romániában.”
- állapította meg Csegzi Sándor marosvásárhelyi alpolgármester. A gyakorlati képzés és a felkészült tanerő mellett a színvonalas oktatáshoz még az kellene, hogy a tananyagot csökkentse az oktatási minisztérium. Most ugyanis csak az órák számát csökkentették, és ez azt jelenti, hogy a meglévő tananyagot rövidebb idő alatt kell átadniuk a tanároknak. Ezekre a problémákra azonban nem tér ki az új tanügyi törvény, ezért a résztvevők kétlik, hogy ennek bevezetésével javulna a román oktatás.
3 Responses for "Közoktatási kerekasztal a román oktatási törvény változásairól"
A Transindex anyag itt található: http://itthon.transindex.ro/?cikk=11470
A műsor az Erdely FM-en a http://www.erdelyfm.ro/?belso=podcast hallgatható meg, amely a 2010.05.03 dátummal van ellátva.
Bodolai Gyöngyi szerkesztői írása a Népújság 2010. május 15-i számából:
Aktuális
Érdemes-e?
Bodolai Gyöngyi
Most, amikor az ország legkiszolgáltatottabb polgárait biológiai létükben fenyegeti az a megszorító csomag, amelyet a nemzetközi szervezetek nyomására az ország jelenlegi vezetôsége az egyedüli üdvözítô lehetôségként szeretne a lakosságra kényszeríteni, talán nem aktuális az oktatásügyrôl beszélni. De mégis szólni kell róla, mivel úgy tûnik, hogy a kormányban részt vállaló RMDSZ számára továbbra is visszatartó erôt jelent. Az új közoktatási törvény tervezete ugyanis a romániai magyarság számára régen és jogosan kért lépéseket jelentene, ha valamennyit megszavaznák. De vajon megéri-e ennek fejében, valamint a politikai partnerséggel járó vezetô tisztségekért egy szinte népirtással felérô intézkedéssorozathoz asszisztálni? Vajon érdemes-e egy olyan jogszabályért vállalni a mostani kormányzással járó gyûlöletáradatot és mindazt, ami még ezután következhet, amely törvény egészében és lényegében nem fogja átalakítani az oktatási rendszert? A tervezetrôl legalábbis ez derült ki azon a kerekasztal- megbeszélésen, amelyet pedagógusok, pszichológusok, iskolavezetôk, a helyhatóságot és a civil szférát képviselô valamint a sajtóban dolgozó szakemberek részvételével az Erdély FM, a Transindex és a Közéletre Nevelésért Alapítvány szervezett. Az elhangzott vélemények szerint a parlamenti vita tárgyát képezô törvénytervezet nem reformálja meg az oktatási rendszert. Ehhez elsôsorban a tananyag teljes átalakítására s jól felkészült pedagógusok képzésére lenne szükség, akiket társadalmilag és anyagilag is megbecsülnének. Az iskola pedig nem információk megemészthetetlen halmazát adná át, hanem készségeket fejlesztene, a teljes személyiségre összpontosítva, amelyhez a mûvészeti és a testnevelés, az anyanyelvi és a más nyelveken való kommunikálás fejlesztése is hozzátartozik. A törvény nem rendezi az “importált minták” alapján szétzilált szakmai oktatást (úgy tûnik, Európának már nincs szüksége a román kétkezi munkásokra), amelyben több marosvásárhelyi iskolában például gúnyt ûznek a magyar tagozatból. És nem oldja meg a magyar diákok és pedagógusok “second hand”-érzését sem, ahogy a hozzászólók a vegyes iskolák szellemiségét jellemezték. A leszegényedett vidéki helyhatóságok lehetôségei pedig kétségessé teszik az anyanyelvi tanintézmények fenntartását. A középiskolák szerepének csökkentése, a hároméves képzés bevezetése a tehetséges diákok lehetôségeinek a beszûkítését jelenti, ahogy a nagycsoportos óvodás gyermekek iskolába terelése is vitatható lépés – vélekedtek a résztvevôk a tervezetrôl, amelynek közvitája a jelek szerint formalitás volt csupán, hisz a megfogalmazott javaslatokból szinte semmit sem vettek át.
Ami pedig a kisebbségi szempontból kedvezô elôírást illeti, kérdés, hogy a már megtörtént szószegésbôl kiindulva a végleges szövegben megszavazzák-e azokat, lesz-e aki a törvényt életbe ültesse, és hogyan teszi meg azt. Érdemes-e a süllyedô hajón ebbe kapaszkodni, miközben a vízbe fúlók ezrei kiáltanak segítségért?
http://www.e-nepujsag.ro/hir.php?m=42649
Leave a reply