Az OECD nemzetközi szervezet Oktatási Kutatások és Innovációk Központja (CERI) egy induló projekt keretében több országban gyűjti az innovatív tanulási környezet figyelemre érdemes eseteit, hogy a tapasztalatokat megismertesse a szélesebb szakmai közönséggel és az oktatáspolitikusokkal. Az elkészítendő esettanulmányok alapján a legfontosabb célkitűzés annak végiggondolása, hogy miként válhatna minél több oktatási intézmény innovatív tanulási környezetté.
A programban való részvétel nem jár anyagi támogatással, de az intézménytől sem igényel anyagi ráfordítást. A jelentkező intézményektől az OECD csupán szakmai nyitottságot és együttműködést vár el (pl. kérdőív kitöltését, esetleg szakértői látogatás fogadását).
A kiválasztott intézmények egy szakmai hálózat részévé válhatnak. Bemutathatják újító megoldásaikat, és kapcsolatba kerülhetnek a projekt révén hasonlóan újító hazai és külföldi intézményekkel.
A projektben való magyar részvételt az ELTE Neveléstudományi Intézete koordinálja, az Oktatási és Kulturális Minisztériummal együttműködve. 2009. május-júniusban egy hazai szemináriumot tervezünk a projektről.
Mit jelent az innovatív tanulási környezet?
A tanulási környezet itt nemcsak az intézmény fizikai környezetét jelenti, hanem magában foglalja a tanulók tanulását, fejlődését támogató összes környezeti tényezőt (pl. együttműködő szereplőket, társas kapcsolatokat, tanulásszervezési formákat, taneszközöket, tantervi tartalmakat, értékeket stb.)
Milyen kritériumoknak kell megfelelni a jelentkezéshez?

  • Az innovatív tanulási környezet 3-19 évesek tanulási szükségleteit elégíti ki. Nem szükséges, hogy ezt a korosztályt teljesen lefedje, és idősebb vagy fiatalabb korcsoportok is jelen lehetnek a tanulási környezetben.
  • Az innovatív tanulási környezet tudatosan eltér az általános és szakmai oktatás hagyományos megközelítéseitől annak érdekében, hogy a tanulók tanulási igényeire minél jobban tudjon válaszolni.
  • A tanulási környezetnek az optimális tanulás és fejlődés lehetőségeit a kognitív, metakognitív, szocio-emocionális területeken is meg kell teremtenie.
  • Az innovatív tanulási környezet a tanulók tanulási és nevelési szükségleteinek széles körét célozza meg, nem csak egy-egy speciális tudásterület vagy képesség fejlesztését.
  • A tanulási környezet nem épül olyan mértékű tandíjra, hogy az korlátozná átültetését a közoktatás tágabb rendszerébe.
  • Az innovatív tanulási környezet nemcsak egy vagy néhány innovatív szakember karizmáján és elkötelezettségén múlik, hanem széles szervezeti alapja van, ami fenntarthatóságot ígér még akkor is, ha a tanulási környezet viszonylag új.
  • Az innovatív tanulási környezet egy olyan tanuló szervezet, amely formálisan vagy informálisan értékeli a saját gyakorlatát annak érdekében, hogy saját folytonos fejlődését biztosítsa.

A felhívásra való jelentkezésnek tartalmaznia kell a következő elemeket:

  • Az intézmény pontos nevét és címét. A projekt kapcsolattartójának nevét, elérhetőségeit.
  • Egy rövid indoklást: miért tekinthető az intézmény az innovatív tanulási környezet egy példájának? Hogyan válaszol az intézmény a 21. századi kihívásokra?
  • Annak rövid bemutatását, hogy milyen tapasztalati tények, adatok (indikátorok) igazolják a kitűzött célok, eredmények elérését?

Az intézmények jelentkezését 2009. február 18-ig várja az Oktatási és Kulturális Minisztérium. Kapcsolattartó: Limbacher László szakmai főtanácsadó, OKM EU Kapcsolatok Főosztálya. (Telefon: 1-473-7300)
A jelentkezés beküldendő elektronikusan (e-mail: laszlo.limbacher@okm.gov.hu) és egyidejűleg postán (1055 Budapest, Szalay u. 10-14.) vagy faxon (1-302-0036) a kapcsolattartónak címezve.