Diákönkormányzatok, Iskolai demokrácia nevelés, Citoyen attitűd
17 okt
Az Európa Tanács Információs és Dokumentációs Központjával közös szemináriumsorozat és gyermekrajz-kiállítás mérlege
Építsük Európát a gyermekekért a gyermekekkel
Szemináriumok: Miskolc, Budapest – II. kerület, Győr, Eger, Pécs, Hajdúnánás, Kalocsa, Szolnok.
Tábor: Szögliget (miskolci diákok nyári tábora), Kőszeg (Vas megyei szintetizáló).
Kiállítás: Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Intézet és Fővárosi Diákönkormányzatok Szövetsége, Budapest Szlovák tannyelvű Gimnázium, Szolnok, Karcag, Tiszafüred.
Hétfőn Miskolcra tértünk vissza, ahol 2006. decemberében a projekt indult, a kerekasztal-beszélgetés jelen voltak Bűnmegelőzési Centrum, Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság, a Miskolc Városi Rendőrkapitányság, az Észak-Magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda, a Célpont Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda, a „Tabula Rasa” Pedagógiai Közhasznú Alapítvány és természetesen a szervező Miskolc Városi Pedagógiai Intézet képviselői. Az Európa Tanács Információs és Dokumentációs Központ részéről a beszélgetésen jelen volt Pappné Farkas Klára, a Központ igazgatója, Aáry-Tamás Lajos, oktatási jogok biztosa, a projekt szakértője, valamint Kósa András László, a Közéletre Nevelésért Alapítvány szociológusa.
A mostani beszélgetés célja volt, hogy az elmúlt időszak eredményeit a résztvevők megosszák egymással, illetve az együttműködés eddigi formáját értékeljék, továbblépési lehetőségeket találjanak. Ennek megfelelően jó néhány hasznos példa került említésre, mint:
- Ifjúságvédelmi őrjárat működik a városban, azzal a céllal, hogy a tankötelezettség elmulasztása kapcsán felmerülő szabálysértéseket, bűncselekményeket feltérképezzék, csökkentsék, megelőzzék. Az őrjárat célja a fiatalok által frekventált helyeken való megjelenés, igazoltatás, illetve az ezzel kapcsolatos észrevételek eljuttatása az oktatási intézményhez. Problémát jelent, hogy ritka a visszajelzés az iskolák részéről. Az iskolák ifjúságvédelmisei számára pedig a nagy esetszám. Ugyancsak problémaként merült fel, hogy az országos szinten elindított iskolarendőr inkább közlekedési, mintsem bűnmegelőzési projekt);
- Miskolcon létezik olyan közoktatási intézmény, ahol roma mentorok segítik a roma származású diákok felzárkóztatását;
- Biztos Kezdet program: a családdal együtt szocializálni a gyereket;
- Police Mobil: kisbusz, amivel a rendőrök oktatási intézményeket látogatnak, felvilágosítás, tájékoztatás, oktatás céljával;
Mikor nyisson az ifjúsági iroda? (iskolaidőben és akkor legalább nem cselleng a lógó diák, vagy csak utána, hogy az ifjúsági iroda ne legyen „búvóhely”)
A résztvevők egyetértettek abban, hogy nem csupán egy közösségi tér kell településenként, hanem több (pl.: debreceni videotéka, paksi BMX pálya a parkolóban, stb.)
Felmerült problémák:
- pedagógusok módszertani hiányossága a gyermekvédelem és iskolai erőszak területén (javaslat: szükség lenne konfliktuskezelési tréningre azok számára, akik napi kapcsolatban vannak a diákokkal; segítene a jó példák bemutatása, lenne miből meríteni);
- az egészségügy szereplői nem vesznek részt az együttműködésben;
- ritkán érkezik visszajelzés az iskolák részéről a szakemberek felé (konkrétan rendőrség);
- az ifjúságvédelmisek rengeteg üggyel kell megküzdjenek;
- a projektek fenntarthatósága okoz gondot, ugyanis a legtöbb projekt csak egy-egy pályázati ciklusig létezik, utána nincs folytatás. Ezeket nem lehet önfenntartóvá tenni;
- fontos az elszámoltathatóság kérdése (javaslat: legyen standardizált, egységes);
- felmerül a felelősség kérdése: nem tudják a szereplők, hogy meddig terjed a felelősségük.
Leave a reply