Diákönkormányzatok, Iskolai demokrácia nevelés, Citoyen attitűd
15 jún
Két év kihagyás után, június 13-15. között Kolozsváron a Magyar Köztársaság Főkonzulátusán került sor a Magyar Ifjúsági Konferencia (MIK) soros ülésére. A konferencia programjába iktatva került sor a képzésekkel foglalkozó szekcióra, amely kerekasztallá alakult és a szombati munkát követően vasárnap délelőtt újabb ülést tartott, amelyen megállapodtunk abban, hogy zárós határidőn belül egy pillanatnyi helyzetfelmérést kell készíteni az egyes régiók “képzési állapotáról”.
A helyzetfelmérésre a javaslatokat 2008. június 19.-én reggelig ezen a honlapon lehet megtenni (ezen bejegyzés hozzászólásaként). A javaslatokból június 23-ra készül egy kérdőív, amelynek véglegesítését követően a MIK titkárságon keresztül jut el a tagszervezetekhez.
16 Responses for "Magyar Ifjúsági Konferencia - képzésműhely"
Egy rovid leiras itt a honlapon jo lenne meg arrol, hogy pontossan mit gondoltok amikor azt irjatok hogy:
pillanatnyi helyzetfelmérést kell készíteni az egyes régiók “képzési állapotáról”.
Ez lehet nektek tisztan lejott a megbeszelesen vasarnap, de akik nem vettek reszt ezen a gyulesen azoknak jo jonne egy kis iranyitas hogy mit is vartok el mint hozzaszolas.
kosz.
gabor
Nos, amiről a munkacsoportban szót ejtettünk az mindenek előtt az, hogy a részletes igényfelmérés előtt tudnunk kellene, hogy miből “főzünk”, vagyis hogy az egyes régiókban, szervezetekben, intézményekben milyen képzési potenciálok vannak,
milyen képzésekkel találkoztak már (itt szóba jöhet a régióban megtalálható, igénybe vehető formális, illetve nem-formális képzések is)
illetve milyen képzéseken vettek részt,
az intézményen, szervezeten belül vannak-e képzők és ha igen, milyen területen, stb.
És persze az a kérdés, hogy még mi minden van, ami esetleg ezeken a kérdéseken túl tovább mélyíti a helyzetfelismerést.
Úgyhogy szabad a pálya, azt várjuk, hogy minél sokrétűbb kérdőívet tudjunk készíteni annak érdekében, hogy felmérjük, milyen az egyes régiók ifjúsági civil képzési térképe.
A nyugati magyarsag koreben tobb fajta non formalis kepzes van hasznalatban. A cserkeszek koreben az eves vezetokepzo taborokon harom lepcsos, egymasra epulo vezetokepzest tartunk: orsvezetokepzo, segedtisztkepzo es tisztkepzo taborokat.
A legalso szint az ov-kepzes, amely 6-8 fos kozosseg vezetesere keszit fel. Az ôrsvezetôk korban közel állnak ôrsük tagjaihoz.
A kozepso szint a st, amely 4-6 ors tevekenyseget iranyitja, szervez, koordinal es nevel.18 éven felüli, általában egyetemi éveikben lévő vagy már egyetemi végzettséggel rendelkező fiatalok.
A legfelso szinten a tobb orsbol allo raj vezetesere, iranyitasara keszit fel. A helyi cserkészcsapat felelőse. 22 éven felüli, érett, a felelősségre felkészült, képzett vezető.
A kepzesek 10 napon keresztul folynak mar egy jo bevalt rendszer szerint. Az egyes szintekre valo tovabblepes feltetele az elozo szint elvegzese, illetve az ezt koveto nehany eves vezetoi munka (szakmai gyakorlat). (tematikat csatolhatjuk szukseg eseten)
Ezek a kepzesek harom vilagreszen tortenek: ketevente Europaban es Argentinaban (OV es ST igeny szerint) es evente az USA-ban (mindharom szinten).
Ezen kivul tartottunk mar emberjogi es lobbi tovabbkepzest szakemberek bevonasaval. Ebben tobb kikepzett vezetonk is van, sokeves tapasztalattal.
Tanc es regos oktatast es tovabbkepzest is tartunk.
Ezen kivul mind a harom vilagreszen tartunk vezetoi tovabbkepzeseket hogy tagjaink a megfelelo tudasszinttel rendelkezzenek a jovoben.
A Magyar Cserkészszövetség (MCsSz) a magyar állam keretein belül cserkésző, és az MCsSz-hez kötődő cserkészeket fogja össze. 11 Cserkészkerületben 5-7.000 fiatallal foglalkozik.
Képzésről szólt a felkérés, és ez így nagyon sok dolgot érint.
-alapvetően nevelő mozgalom vagyunk, és a képzés a nevelés szolgálatában áll
-képezzük-neveljük a cserkészeinket 7-25 éves korig, korosztályi bontásban (belső)
-ezen felül különleges képzéseket tartunk (akár egy-egy területen való elmélyülés céljából, akár egy-egy feladat betöltéséhez szükséges ismeretek átadásáért) (belső)
-a mozgalom és a szervezet működtetéséhez 4 szintű vezetőképzésünk van (belső)
-a nem köztünk felnövők részére külön képzés van, amely megismerteti velük a cserkészetet (külső)
-a képzést irányítók, és az abban képzőként résztveveők részére tartunk szakmai képzést (belső)
Sajátosan belső világban dolgozunk, és képzéseink kevésbé nyitottak bárki számára.
Pár évvel ezelőtt részt vettem egy hasonló felmérésben, annak kérdőívét szívesen megosztom.
Balu
Solymosi Balázs cst. - országos vezetőtiszt
http://www.cserkesz.hu/elnokseg
205. ZMCsCs - Budai Csker. - MCsSz
Ötletek a kérdőívek kidolgozásához
A kérdőív legyen egyszerű, rövid, könnyen kitölthető!
Mindenekelőtt fel kellene mérni, hogy ifjúsági képzések
terén milyen szolgáltatók/szereplők vannak a Kárpát-medencében, akik megyei vagy regionális szinten tevékenykednek. Gondolom, hogy egy részükre építhetünk és akár hálózat kialakításában is gondolkozhatunk. Ezek a szervezetek ismerik a velük kapcsolatban álló szervezetek igényeit, problémáit.
Mire kérdezzünk rá a kérdőívben:
1. A szervezet helyzetének felmérése:
- taglétszám,
- aktív munkatársak, önkéntesek, alkalmazottak száma,
- célcsoport nagysága, működési terület (helyi, megyei, regionális?),
- milyen típusú tevékenységei, projektjei vannak,
- írjon egy pár sort a szervezetről, véleménye szerint hogyan működik?, mi okoz gondot?, mit csinál jól?, min szeretne változtatni, de saját erőből nem tud?, stb.
2. Képzésigény: milyen területen és kiknek?
A potenciális képzésigény felmérése során nem csak arra alapozhatunk, hogy a szervezet milyen képzésigényt fogalmazott meg, hanem a szervezet típusából és az ismertetett problémákból arra is következtethetünk, hogy milyen „latens” képzésigény létezik.
a MIK-en belül lehetne rá lehetőség, hogy egy olyan képzőbázis legyen kialakítva, akik magyar ifjúsági szervezetek képzésére vannak specializálódva. egyfajta “elit képzők”, akik pár nap alatt teljesen azonosulni tudnak a képzendőkkel és minden magyar ifjúsági szervezet számára elérhetőek.
kérdések:
- mit preferálunk amikor a szervezetunk számára képzőket választunk? ár? tapasztalat? nyelv? ország?
- melyek azok a szakteruletek, amelyekre nehez (mert drága, mert messze van, mert nem képzett,…) képzőket szerezni?
Vízió: egy csapat, amelynek egész éves tevékenységében szerepel az önképzés (közös forrásból), emellett igény szerint a csapatból megfelelő mennyiségű és témára szakosodó ember képzéseket tart a szervezeteknek. elképzelhető?
Kolozsvaron a legnagyobb problemat a humaneroforras bevonas jelenti. Ha erre az igenyre valaszt tud adni a MIK az jo lenne. Kepzeseket kepzelek el kozos forrasbol, vannak jo kepzok a kornyeken. Jo lenne ha olyan kepzesek is lennenek ahol a termeszetben kepzodnek a resztvevok csapatfeladatok megoldasaval. Van ilyen kepzes pl Szovatan es nagyon jo.
Vegulis barmilyen strategia lesz a donto a KMDSZ az OMDSZ keretein belul tamogatja es segiti a munkat.
Javaslataim a pillanatnyi helyzet felmérését szolgáló kérdőívhez:
LEZAJLOTT KÉPZÉSEKRE VONATKOZÓAN
• 2007. május óta hány képzés volt a Szervezetedben és melyik milyen témában zajlott?
• Milyen szervezési formában dolgoztatok? Egynapos – kétnapos – háromnapos – több alkalomból álló… egyéb.
• Hány olyan képzés volt, amelyik CSAK A SAJÁT szervezet tagjai számára volt elérhető – hány volt elvileg nyitott – és hány képzésen voltak is más szervezetektől is résztvevők?
RÉSZTVEVŐKRE VONATKOZÓAN
• Mennyi volt 2007. május óta a SZERVEZET BELSŐ KÉPZÉSEIN résztvevők összlétszáma?
• Hogyan oszlottak meg a résztvevők életkor szerint: középiskolás – felsőoktatási hallgató – fiatal felnőtt
Szervezeted tagjai közül hányan vettek részt külső képzésen, mely témákban - kinek a szervezésében? (más civilszervezet, profitorientált cég?
KÉPZŐK
• 2007. május óta hány szervezeten belüli tréner (képző, oktató… stb.) közreműködött a lezajlott saját belső képzéseteken? Mely témákban?
• 2007. május óta hány képzésre hívtatok külső előadót? Mely témákban? Honnan (melyik országból, milyen más civil szervezetettől vagy profitorientált cégtől?)
• 2007. májusa óta a te szervezeted hány képzést tartott más szervezetek számára? Milyen témákban?
FINANSZÍROZÁS
• A Szervezet éves költségvetésének hozzávetőlegesen hány százalékát fordítjátok képzésre?
• A képzések ingyenesek-e a résztvevők számára, vagy a résztvevőknek fizetniük kell érte? Ha fizetniük kell, a képzés költségének kb. hány százalékát fizetik a résztvevők?
NÉHÁNY REAKCIÓ…
Zoli írta: A KÉRDŐÍV LEGYEN EGYSZERŰ, RÖVID, KÖNNYEN KITÖLTHETŐ!
Egyetértek! Ugyanakkor válaszoljon minden kérdésünkre egyszerre… hiszen túl gyakran sem érdemes kérdőíveket kiküldeni… Hááát… Hm…
Zoli írta: FEL KELLENE MÉRNI, HOGY IFJÚSÁGI KÉPZÉSEK TERÉN MILYEN SZOLGÁLTATÓK/SZEREPLŐK VANNAK A KÁRPÁT-MEDENCÉBEN, AKIK MEGYEI VAGY REGIONÁLIS SZINTEN TEVÉKENYKEDNEK. GONDOLOM, HOGY EGY RÉSZÜKRE ÉPÍTHETÜNK ÉS AKÁR HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSÁBAN IS GONDOLKOZHATUNK. Számomra kérdés, hogy cél-e ez?
EZEK A SZERVEZETEK ISMERIK A VELÜK KAPCSOLATBAN ÁLLÓ SZERVEZETEK IGÉNYEIT, PROBLÉMÁIT. Első körben magukat a szervezeteket kérdezném meg, fogalmazzák meg saját maguk igényeiket, problémáikat. Azután érdemes felvenni a potenciális képző szervezetekkel a kapcsolatot, egyetértek!
Pali írta: A MIK-EN BELÜL LEHETNE RÁ LEHETŐSÉG, HOGY EGY OLYAN KÉPZŐBÁZIS LEGYEN KIALAKÍTVA, AKIK MAGYAR IFJÚSÁGI SZERVEZETEK KÉPZÉSÉRE VANNAK SPECIALIZÁLÓDVA. EGYFAJTA “ELIT KÉPZŐK”
Szerintem ilyen csapatokat kell építeni regionálisan, és nem magyar ifjúsági szervezetekre kell specializálódni, hanem képzési tematika szerint
Pali írta: VÍZIÓ: EGY CSAPAT, AMELYNEK EGÉSZ ÉVES TEVÉKENYSÉGÉBEN SZEREPEL AZ ÖNKÉPZÉS (KÖZÖS FORRÁSBÓL), EMELLETT IGÉNY SZERINT A CSAPATBÓL MEGFELELŐ MENNYISÉGŰ ÉS TÉMÁRA SZAKOSODÓ EMBER KÉPZÉSEKET TART A SZERVEZETEKNEK. ELKÉPZELHETŐ?
Szerintem igen, ez a cél, véleményem szerint regionális szinten.
Jocó írta: JO LENNE HA OLYAN KEPZESEK IS LENNENEK AHOL A TERMESZETBEN KEPZODNEK A RESZTVEVOK CSAPATFELADATOK MEGOLDASAVAL
Szerintem az outdoor megközelítés csupán egy MÓDSZER. Szerintem nem az a cél, hogy a természetben képződjenek a résztvevők, hanem az, hogy a képzés tematikája és a módszer a leghatékonyabban illeszkedjen egymáshoz. Mondok példát: csapatépítés esetén az outdoor (természetbeni) képzés talán a leghatékonyabb… projektmanagement témában én már inkább kombinálnék kinti és tantermi tevékenységeket… pályázatírás témakörben az outdoornál van jobb, hatékonyabb, célravezetőbb módszer…
Megérkeztek Kolozsvárról a képzés-workshop munkaanyagai (köszönet Endrének!), a következőkben részleteiben felrakom a Fórumra.
A teljes megértéshez tudni szükséges, hogy minden kikerülő anyag a workshop vezető felvezetését követően a résztvevők ötleteiből, javaslataiból alakult ki - ha teljes körűnek nem is tekinthető, a rendlekzésre álló idő rövidsége miatt - de gondolatindítónak megítélésem szerint kíválóan alkalmas!
Várjuk a reakciókat! Bs.
AZ ELSŐ RÉSZLET - MI AZ, HOGY KÉPZÉS?
Feladat: tegyél kísérletet a “képzés” fogalmának meghatározására!
Válaszok:
• Fejlődés, tanulási lehetőség tapasztalatcsere, csapatmunka
• új versenyképes tudás megszer5zése gyakorlatias cselekvés által (learning by doing)
• Az egyén és a csoport fejlődését okozó folyamata. Hálózatfejlesztő hatást vált ki. Minden esetben a csoport miatt jön létre
• Csapatépítés. Összetartozás, önbizalomszerzés, önkontroll tanulás, lelkesedés
• Csapatépítő jellegű intellektuális kihívás, aktív részvétel, személyiségfejlesztő, legyen rá elég idő
küldöm a többit is… egy hétre elutazom, ez alatt nem olvasok mailt és fórumot sem… remélem, mire visszajövök, kapunk reakjciókat! Addig is mindenkinek jó nyarat, jó munkát!
Mire, milyen terület képzésére, milyen képzésre lehet szükség (játék az állatok képeivel…)
• Csapatmunka (nem csak házon belül, hanem kívül is)
• Kommunikáció
• Békés együttélés nevelés
• Csapatmunka, döntéshozatal, csapat felépítés, egyén szerepe, vezetés
• Főzőtanfolyam
• Önosmereti képzés
• Önismeret
• Tájékozódás
• Páűlyaorientáció
• Szervezetfejlesztés
• Stratégiai tervezés
• Szakképzés
• A veztetők motiválását elősegítő képzés (hogyan kell motiválni képzés)
• Utólagos visszajelzés, megerősítés
•
Hogyan tudjuk meg, hogyan ismerjük meg ezeket az igényeket?
• Felmérjük, igényli
• Tapasztalat, közvélemény
• Felmérés, visszajelzés
• Megfogalmazott vagy jelzett igényre válaszol
• Felmérés
• Megfigyelés
• Tapasztalat
• Felmérés
• Megkérdezzűk Őt
• Megkérdezzük a szakembert (szociológust… )
• Meghírdetem – és vagy jelentkezik, vagy nem
• Ha ismerjük őket, tudhatjuk, hogy mire van szülkségük
/az elhangzottak nem szükségszerűen minden esetben tükrözik a foglalkozásvezető véleményét…/
Mit kell tudni a képzőnek?
• Felkészültség = Csoport ismerete
• Kinek szól ( a képzés… gondolom.)
• Mit tudnak, milyen szint
• Gyakorlati tapasztalat
• Milyen tematika
• Jó helyzetfelismerő képesség
• Igényfelmérés
• Hogyan ültesse a tréninget a agyakorlatbagyakorlati tapsztalat
• Tapasztalat = Tárgyi és gyakorlati tudás
• Motiváció = tudnia kell, hogy mit és miért csinál
• Mederben tartamni az eseményeket
• Lélektan
• A téma szakértője
Mit kell tudni a szervezetnek?
• Elemezni
• Kommunikálni
• Szervezni
• Felhasználni a tudását
• Felismerni az igényeket
• Koordinálni
• Igényelmérés eredményeit
• A szervezet lehetőségeit egy ilyen jellegű képzéshez
• Szakmailag felkészült tréner
• Trénerrel szemben támasztott elvárások
• Cél: képzés célja
• A képzés specifikus célja
• Hogyan lehetb vissazforgatni a szervezetbe a „tőkét”
Mit kell tenni a MIK-nek (ahhoz, hogy a szervezet és a képző tudja, ill. megtanuléja mindezeket)?
• Tréneri csoport létrehozása
• Képzők módszertani képzése
• Képzők szakmai képzése
• Akkredítáció
o Állami
o Nemzetközi
o Intergalaktikus
• Forrsáteremtés
• Igényfelmérés
• Szakmai kerekasztal (képzőknek) képzésről
Leave a reply