Az Európa Tanács „Építsük Európát a gyermekekért a gyermekekkel” kampányában megfogalmazott célok indokoltságát az oktatási jogok biztosa tevékenységének tapasztalatai is jelzik. Az elmúlt években több olyan panasz is került a biztoshoz, amely egyértelműen jelzi a gyermekek kiszolgáltatottságát, ugyanakkor az úgynevezett védelmi intézmények közötti együttműködés hiányosságait, problémáit.

A Közéletre Nevelésért Alapítvány az önmagát, s helyzetét jól ismerő, azt elemezni tudó, s abban célokat kitűző és céljait elérő sikeres emberben, citoyenben gondolkodik. Abban, aki meg tudja szervezni a környezetének érdekartikulációs folyamatait, ki tudja dolgozni az érdekek kijárásának útjait, sikerre tudja vinni a közösen alkotott stratégiákat - citoyen attitűd jellemzi. Röviden: sikeresen meg tudja oldani a közösség problémáit.

A Diákközéletért Alapítvány jelentős tapasztalattal rendelkezik az iskolai konfliktusok, jogsértések területéről, illetve ezek forrásáról. Éppen ezért működteti a www.diakjog.hu oldalt, amely a jog oldaláról igyekszik naprakész információkat adni az oldalt látogatók számára.

A szeminárium célja a gyermekvédelem területén kerületi, települési, kistérségi szinten megjelenő intézmények kommunikációjának, együttműködésének segítése a gyermekek jogainak tiszteletben tartása érdekében. A projekt a gyermekek elleni erőszak minden formájának a megszüntetését, az erőszakmentes kultúra létrejöttét tűzi célul négy alappillérre támaszkodva: a gyermekek védelmén (felelősségvállalás), az erőszak megelőzésén (tervezés), a bűnözők vád alá helyezésén (cselekvés) és a gyermekek szerepvállalásán (részvétel, citoyen). Ennek megfelelően 2007-ben három ’hívószóhoz’ kapcsoltuk a szemináriumokat, ezek között volt az ifjúsági részvétel, az intézményi együttműködés a megelőzésben és a konfliktuskezelési modellek.A projekt gazdája: Európa Tanács Információs és Dokumentációs Központ – www.europatanacs.hu

Együttműködő szakmai partnerek: Oktatási Jogok Biztosa – www.oktbiztos.hu, Diákközéletért Alapítvány (Pécs) – www.diakjog.hu, Közéletre Nevelésért Alapítvány (Budapest) – www.kozeletre.hu

Házigazdák és helyszínek:

  • II. kerületi Önkormányzati Hivatal Művelődési Iroda, Pedagógiai Szolgáltató Központ – II. kerület (2007. január 17.),
  • Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata, Ifjúsági Ház – Győr (2007. május 2.),
  • Heves Megyei Önkormányzat Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat – Eger (2007. május 16.),
  • Miskolc Városi Pedagógiai Intézet, Borsod-Abaúj-Zemplén megye Önkormányzata – Szögliget (2007. július 11.),
  • Baranya Ifjúságáért Kht., Pécsi Ifjúsági Kerekasztal – Pécs (2007. szeptember 28.)
  • Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzati Hivatala, LOGO Ifjúsági Szolgálat – Kőszeg (2007. november 23.),
  • Okkal-Másokkal Ifjúsági Egyesület – Hajdúnánás (2007. december 11.)

Résztémák:

  • Együttműködés a megelőzésben (Budapest – II. kerület, Győr, Hajdúnánás),
  • Konfliktuskezelési modellek (Eger, Pécs),
  • Ifjúsági részvétel (Kőszeg, Szögliget)

Célcsoport: állami vagy önkormányzati fenntartású települési, kistérségi intézmények, amelyeknek közvetlen kapcsolata van a gyermekekkel (az oktatási intézményektől a bűnmegelőzési csoportokig), civil szervezetek, diákok érdekképviseleti szervezetei, egyházak, média.

A projekt tartalma: első lépésben a cél kapcsán a tudatosság és ezáltal a felelősség növelését tartjuk szem előtt, a kapcsolatfelvétel és együttműködés elindításán keresztül. Ennek megfelelően nagyon fontos, hogy az adott terület minden szereplője értesüljön az eseményről. Jelentős hangsúlyt fektettünk a szemináriumok kapcsán, hogy a helyi szervezők eljuttassák a rendezvény hírét minden potenciális résztvevőhöz (ennek megfelelően minden alkalommal jelentős időt hagytunk a szervezésre, amelyet az előzetes kapcsolatfelvételen túl többszöri konzultációval is alátámasztottunk).

A szemináriumok konkrét lebonyolítása során egyrészt lehetőséget biztosítottunk a helyi szakemberek bemutatkozására, a helyi tapasztalatok megismerésére, amely sok esetben hozott olyan példákat, amelyeket a későbbiekben, mint „jó gyakorlat” (good practice) mutattuk be. Fontos állomás lehet ez a demokráciára való nevelés helyi szintű folyamatában.

Ehhez a részhez kapcsolódott a szemináriumok strukturált programpontja, mint az Európa Tanács Információs és Dokumentációs Központ bemutatása, a honlap elérthetőségének megjelenítése, illetve a projekthez kapcsolódó információs anyagok átadása, valamint a területen jelentős szakértelemmel, tapasztalattal rendelkező partnerek előadása.

A továbbiakban a résztvevők kerekasztal beszélgetés keretében vitatták meg, hogy mit tehetnek a gyermekek elleni erőszak megszüntetése érdekében. Fontosnak tartottuk, hogy moderált formában saját maguk vitassuk meg, településük, kistérségük szintjén a témával kapcsolatos tapasztalatokat, illetve állapodjanak meg a folytatás lehetőségében. Formális együttműködéssé alakult a miskolci és a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei csoport, előbbi a gyermekvédelemben érdekelt miskolci intézményeket köti össze és havi rendszerességgel találkoznak megvitatni és megoldást találni saját gondjaikra. A megyei szintű együttműködést a diákok valósították meg és a megyei diákönkormányzatukban - mint a részvétel egyik intézményesült formája - külön foglalkoznak a témával, munkacsoportot alakítva ehhez kapcsolódóan. Hajdúnánáson a helyi ifjúsági klubban találkoznak rendszeresen a szeminárium résztvevői, megvitatva a közoktatási intézmények munkáját kiegészítő demokráciára való nevelési programokat. Pécsett az Ifjúsági Kerekasztal tűzi rendszeresen napirendre a citoyen attitűd kérdéskörét. Szombathelyen pedig a LOGO Ifjúsági Szolgálathoz kapcsolódóan alakult egy diáktanácsadó csoport, amely javaslatokat dolgoz ki az ifjúsági részvételhez kapcsolódóan és azokat egyrészt eljuttatja a döntéshozókhoz, másrészt pedig az iroda keretében igyekszik ehhez kapcsolódó eseményeket szervezni.

Várt eredmények:

  1. a területen működő legkülönbözőbb intézmények, csoportok, egyének ismerjék meg egymás tevékenységét, vegyék fel egymással a kapcsolatot;
  2. alakuljon ki egyféle elképzelés a további együttműködés lehetséges formája kapcsán. Legyen olyan személy vagy intézmény, aki vállalja ennek összefogását, koordinálását;
  3. tudatosuljon a résztvevőkben a felelősségvállalás fontossága;
  4. induljon el egy közös gondolkodás a zéró-tolerancia elvének konkrét megvalósítására, ennek kapcsán a normák meghatározására és a későbbiekben az ehhez kapcsolódó helyi érvényű irányelvek kidolgozása;
  5. a cél elérése érdekében a folytatás egyik sikertényezője lehet a nyomon követés fázisainak kidolgozása.

Értékelés, nyomonkövetés:

A szemináriumok megfogalmazott céljának megfelelően elengedhetetlen az értékelés és nyomonkövetés folyamata. Ennek megfelelően igyekeztünk begyűjteni minden fontos információt a folytatás kapcsán és az elkövetkezendőkben szeretnénk visszatérni egy-egy helyszínre, hogy az egyéves folyamat tapasztalatiról beszéljünk a résztvevőkkel.

Sikeresnek ítéljük meg a szemináriumot, amennyiben a résztvevők konkrét vállalásokat fogalmaznak meg a folytatással kapcsolatban, és érzékelhető, hogy a tavalyi évben a legtöbb helyszínen alakultak ilyen együttműködési formák a diáktanácsadó csoporttól a megyei szintű diákérdekképviseleten keresztül a szakemberek együttműködéséig, vagyis a demokráciára való nevelés legkülönbözőbb formái teljesíthetik ki a citoyen attitűdöt a fiatal korosztályban.

A hároméves programról magyarul bővebben a következő oldalon lehet olvasni: http://www.europatanacs.hu/index.php?workSpace=pages&id=22&langId=1

A program hivatalos (angol nyelvű) oldala itt található: http://www.coe.int/T/TransversalProjects/Children/Default_en.asp

Update: Fotók a galériában.