Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, elemzések ismerete/készítése kapcsán, valamint a FŐDISZ-szel történt közös munka során arra a megállapításra jutottunk, hogy a középiskolákban működő diákönkormányzatok nem vagy igen kis számban tudják azt, hogy a fegyelmi büntetés során a DÖK-ök véleményét is be kell számítani. Ezen felismerésből született meg a március-április folyamán megvalósuló projektünk, amelyet a Közép-Magyarországi Regionális Ifjúsági Tanács támogatásban részesített.


Célunk a FŐDISZ ügyvivő testületének tagjait teljes körűen felkészíteni a fent említett témakörben.

Közvetlen cél:

  • A FŐDISZ ügyvivő testületének felkészítése a fegyelmi eljárások menetére
  • A tanulók fegyelmi ügyeiben való eljárási törvény megismertetése
  • Ismerjék meg a fegyelmi eljárás lefolytatásának lépéseit részleteiben
  • Legyen képesek elkülöníteni a fegyelmi eljárást a fegyelmi tárgyalástól
  • Ismerjék meg a fegyelmi büntetés lehetséges formáit, illetve a kapcsolódó dokumentumok alapkritériumait

Hosszú távú cél:

  • A budapesti közoktatási intézmények fegyelmi ülései gyakorlatának megismerése, elemzése;
  • A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást;
  • A budapesti diákönkormányzatok tudatos részvételének erősítése a fegyelmi folyamatokban;

Két alkalommal kerül sor műhelyfoglalkozásra, egyenként 3-3 óra terjedelemben az Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet (FPPTI) épületében. A műhelymunkák után a célok elérése érdekében, folyamatos konzultációs lehetőséget biztosítunk a résztvevők számára. A FŐDISZ ügyvivői számára nyújtunk szakmai (jogi) iránymutatást annak érdekében, hogy a diákönkormányzatok fegyelmikkel kapcsolatos tevékenységét segíteni tudják a következőkben. A műhelyfoglalkozásokat a FŐDISZ tagjai vezetik, azok eredményeiről ők készítenek beszámolót, a szakértők mindezt egyrészt jogi szempontból (a felmerülő vitáskérdésekre adandó azonnali válasszal, illetve jogi értelmezéssel), másrészt pedig a kommunikációs, prezentációs tanácsadással támogatják. Ez utóbbi segíti a résztvevőket abban, hogy a nyilvánosság előtti szakmai prezentációk sajátosságát megismerjék és abban tapasztalatokat szerezzenek. A program összeállítása során arra törekedtünk, hogy a szakmai és jogi felkészítés mellett, ugyanúgy helyet kapjon a sajátélményű tapasztalás is, annak érdekében, hogy a fegyelmi eljárásban résztvevő diákok helyzetét átérezzék, valamint, hogy legyen tapasztalatuk a fegyelmi eljárás menetét tekintve és érv-ellenérvelés szituációba kerülhessenek.